Kärlek och kärlek.

Det började på ett läkarbesök i veckan. Som varje besök så frågar de om jag röker, hur jag lever och sånt. Och den morgonen frågade läkaren i en väldigt snäll ton "Har du kärlek i livet?". För mig var det en självklarhet att svara ja. Så fortsatte hon med att fråga hur länge vi varit tillsammans. Då förstod jag att hon menade partner.

Jag släppte det då, med att dra ett litet skämt och säga att jag trodde hon mena allmänt. Men det hoppade på mig på dagen senare. Vad är det för skillnad på kärlek och kärlek? Kärlek till partner och kärlek till vän/familj. Jag fattar den självklara delen. Men det andra då?
Jag har nära personer i mitt liv som jag handplockat och valt att ha i mitt liv väldigt nära. Vare sig man ses ofta eller inte, så är de personerna väldigt nära. Jag har ingen "självklar kärlek" i livet, enligt samhällets normer, men för mig så är de personerna en jävligt självklar kärlek. Varför anses det vara självklart att partner är i första hand? Varför anses den kärleken vara större?

Jag tror att man sätter för tydliga linjer mellan personer och kategoriserar mycket enligt normer. Jag gör självklart också det. Men jag försöker att tänka på vem personen är och hur den påverkar mitt liv, inte vad den har för benämning på pappret till mig. Om personen får mig att må bra och betyder för mig, då vill jag ha den i mitt liv. Man kan inte förvänta sig att må bra av en person hela tiden. Bara för att någon inte tillför något för ett tag så betyder inte det att den personen inte älskar dig, eller betyder mindre. Men i det stora hela ska personen betyda och ge dig glädje.

En person i ditt liv, är bara en simpel människa precis som alla andra. Den enda som kan styra vilka som ska betyda i ditt liv är du. Man kan leva i monogami, man kan leva särbo men älska lika mycket. När det gäller alla sorters relationer finns det inga måsten. Dock finns det ödmjukhet, respekt och lojalitet.
 
Och med den filosofiska texten i bakhuvudet så tänker jag rå om mina nära lite extra ett tag. För det är dom som betyder. Dom som skapar mitt liv.
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: